Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

Τοποθέτηση Μαρίας Καρακλιούμη στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τη λειτουργία του Γ.Ε.ΜΗ

Καθυστερήσεις με το Γ.Ε.ΜΗ και την εξυπηρέτηση των Ανωνύμων Εταιρειών

Με την ευκαιρία του απολογισμού για το έτος 2013 και αφού καταθέσω τα πεπραγμένα των υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθήνας αλλά και του Γραφείου Αντιπεριφερειάρχη για το 2013, θα ήθελα να αναδείξω ένα θέμα που αφορά στη διοίκηση και για το οποίο έστω και απολογιστικά πιστεύω ότι θα πρέπει να είναι ενήμερο το  Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Στα λίγα λεπτά που μου απομένουν λοιπόν θα ήθελα να αναφερθώ στο κατ’ εξοχήν θέμα εξαγωγής και ιδιωτικοποίησης γραφειοκρατίας που είναι το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) και αφορά στην εξυπηρέτηση των Ανωνύμων εταιρειών.

Από το 2013 οι Ανώνυμες Εταιρείες υποβάλλουν πλέον τα αιτήματα τους προς το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) ενώ η Περιφέρεια λειτουργεί ως ελεγκτικός μηχανισμός. Το ΓΕΜΗ συνδέεται με τα αντίστοιχα Επιμελητήρια και στο Ν.Τ.Α. εισρέουν έγγραφα από τέσσερα επιμελητήρια, το ΕΒΕΑ, το ΒΕΑ και το ΕΕΑ Αθηνών και το ΕΒΕΠ Πειραιά.

Αν και ο σκοπός της τροποποίησης αυτής ήταν, προφανώς, η επιτάχυνση των διαδικασιών, παρατηρείται το ακριβώς αντίθετο, με σημαντική καθυστέρηση εκ μέρους του Γ.Ε.ΜΗ να καταγράφεται στις διεκπεραιώσεις των αιτημάτων. Ιδίως δε, όσων κατατίθενται την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής, καθώς η υποχρεωτική κατάθεση ισολογισμών από όλες τις επιχειρήσεις έχει διορία την 10η Ιουνίου κάθε έτους και η υποχρεωτική κατάθεση των πρακτικών της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης κάθε επιχείρησης την 20η Ιουλίου. Ο μεγαλύτερος όγκος αιτημάτων αλλά και οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις προέρχονται από το ΕΒΕΑ. Πρέπει να σημειωθεί ότι υποθέσεις αυτού του είδους με το παλιό σύστημα αποπερατώνονταν εντός τριών μηνών, ενώ τώρα οι χρόνοι έχουν τουλάχιστον τετραπλασιαστεί [Σε δείγμα 300 συνολικά υποθέσεων, από την ΠΕ ΝΤΑ, ο χρόνος από το κατατεθέν αίτημα στο Γ.Ε.ΜΗ. μέχρι να πρωτοκολληθεί στην υπηρεσία μας κυμαίνεται από 3-342 ημέρες].

Ο χρόνος διαβίβασης των εγγράφων από το Γ.Ε.ΜΗ. στην Περιφέρεια φθάνει σε περιπτώσεις τους επτά (7) μήνες (συν. 3Α). Ακόμη όμως και μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου από την Περιφέρεια και την επαναπροώθηση στο Γ.Ε.ΜΗ, αυτό καθυστερεί σημαντικά την ανάρτηση των αποφάσεων στο Εθνικό Τυπογραφείο, έως και 12 μήνες (συν. 4). Έτσι ο συνολικός χρόνος διεκπεραίωσης των αιτημάτων κυμαίνεται σε ορισμένες περιπτώσεις από 19 έως και 24 μήνες για να ολοκληρωθεί.

(Θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά το παρελθόν παρατηρήθηκε διαβιβαστικά έγγραφα του Γ.Ε.ΜΗ. προς την Περιφέρεια που προέρχονται από το ΕΒΕΑ, να φέρουν ημερομηνία ίδια με αυτή της πρωτοκόλλησης των αιτημάτων στο Γ.Ε.ΜΗ, με αποτέλεσμα να φαίνεται πλασματικά ότι η πολύμηνη καθυστέρηση οφείλεται στην Περιφέρεια. Η πρακτική αυτή τείνει να εξαλειφθεί [συν.3]).

Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες για την επιτάχυνση των διαδικασιών με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, αλλά η εφαρμογή τους έχει περιορισμούς. Από 10/6/2013 το Γ.Ε.ΜΗ. προχώρησε στην εφαρμογή ενός νέου συστήματος «Ηλεκτρονικής Υποβολής Δικαιολογητικών» με σημαντικά οφέλη ως προς την διεκπεραίωση των διαδικασιών. Το νέο σύστημα, όμως, έχει εφαρμοστεί στην πράξη μόνο από το ΕΒΕΑ, με εξαίρεση τη Διεύθυνση Ανάπτυξης του Κεντρικού Τομέα Αθηνών. Τα συνημμένα δικαιολογητικά, εντούτοις, πρέπει να φέρουν ψηφιακή υπογραφή (συν. 1) και τελικά οι ενδιαφερόμενοι υποχρεούνται να καταθέσουν και φυσικό φάκελο, ο οποίος καθυστερεί σημαντικά να ψηφιοποιηθεί από το Γ.Ε.ΜΗ. και ακολούθως να προωθηθεί στην Περιφέρεια (έως και 6 μήνες (συν. 2)). Στη δική μας υπηρεσία η πρώτη ψηφιακή αίτηση προωθήθηκε στις 22/10/2013 και έως τις 13/2/2014 είχαν διεκπεραιωθεί 116 από τα 192 αιτήματα. Καίτοι παρατηρούνται καλύτεροι χρόνοι διεκπεραίωσης, το κόστος για την υπηρεσία είναι μεγαλύτερο καθώς επιβαρύνεται με το πρόσθετο κόστος εκτύπωσης των ψηφιακών συνημμένων.

Ένα πρόσθετο όφελος της νέας υπηρεσίας είναι η δυνατότητα παρακολούθησης του ιστορικού διεκπεραίωσης από την online πλατφόρμα της Γεν. Γραμματείας Εμπορίου, του Υπουργείου Ανάπτυξης, τόσο από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες όσο και από τους ενδιαφερόμενους που εισέρχονται στο σύστημα ως πιστοποιημένοι χρήστες. Η παρακολούθηση του ιστορικού παρακολουθεί τόσο τα αιτήματα όσο και τις επιδόσεις των υπαλλήλων στις κατά τόπους υπηρεσίες. Οι χρόνοι εξυπηρέτησης με αυτό το σύστημα μπορούν να βελτιωθούν, αν όμως υπάρξουν ορισμένες διορθωτικές παρεμβάσεις.

Ενδεικτικά θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποιους αριθμούς. Κατά το έτος 2012 στην Νότια Αθήνα εισήλθαν και διεκπεραιώθηκαν περίπου 13.000 αιτήματα Ανωνύμων Εταιρειών. Μέχρι σήμερα έχουμε παραλάβει περίπου 8.000 αιτήματα Ανωνύμων Εταιρειών για το 2013 και εκτιμούμε ότι περίπου 4.000 εκκρεμούν στα υπόγεια του Γ.Ε.ΜΗ.. Συνάμα τα αιτήματα που μας διαβιβάζονται τώρα, είναι από τον Ιούλιο του 2013!

Είναι σαφές ότι η παρούσα κατάσταση δε μπορεί να συνεχιστεί. Οι υπηρεσίες που η Περιφέρεια παρέχει και αφορούν στις Ανώνυμες Εταιρείες μπορούν να αποτελέσουν συγκριτικό πλεονέκτημα για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων και να συμβάλουν σημαντικά στο αναπτυξιακό φαινόμενο. Η έως τώρα προσπάθεια που γίνεται με το Γ.Ε.ΜΗ. δε φαίνεται να έχει λειτουργήσει ευεργετικά στην εξυπηρέτηση του πολίτη μου έχει επιφορτιστεί και με μία ακόμη στάση από το Γ.Ε.ΜΗ. μέχρι να προωθήσει το αίτημά του για έλεγχο στην Περιφέρεια. 


Για το λόγο αυτό προτείνουμε:

1.    Την τροποποίηση του Ν.2190/1920 Περί Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΕΚ Α’ 37/30/03/1963) που επιβάλλει την κατάθεση φυσικού φακέλου συνημμένων. Αν και έχει συσταθεί επιτροπή στο ΥΠΑΝ για την ριζική αναμόρφωση του νόμου με προεδρεύοντα τον κ. Ε. Περράκη, δεν έχει παραδοθεί σχέδιο. Η έκθεση έπρεπε να είχε παραδοθεί μέχρι τις 31/12/2013.
2.    Την απλοποίηση του συστήματος λήψης ψηφιακών υπογραφών και διεύρυνση εφαρμογής της νέας Υπηρεσίας “Ηλεκτρονικής Υποβολής Δικαιολογητικών”.
3.    Την αύξηση των ταχυτήτων internet στα κτήρια των Περιφερειακών Ενοτήτων που έχουν δοθεί από το mini ΣΥΖΕΥΞΙΣ ώστε το λογισμικό των Ανωνύμων να λειτουργεί απρόσκοπτα και να μην απαιτείται εκτύπωση των συνημμένων εγγράφων.
4.    Την εγκατάσταση υπηρεσίας Γ.Ε.ΜΗ. σε όλες τις Διευθύνσεις ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων.

5.    Την απαίτηση είσπραξης παραβόλου υπέρ του Δημοσίου από τα €10 που καταβάλλεται με κάθε πρωτόκολλο στο Γ.Ε.ΜΗ. (όπου παρότι προβλεπόταν από το νόμο περί συστάσεως Νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων δεν εισπράχθηκε ποτέ) και τη διαχείρισή του για την καλύτερη λειτουργία της υπηρεσίας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου